Salud Mental

Fentanilo y xilacina en la frontera norte: nuevo desafio para la política sanitaria de drogas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Assad D. Saad Manzanera
Francisco R. de la Peña Olvera

Resumen

Child and adolescent psychopathology has become a major area of research and unmet public health needs in the past twenty years. Since this population is susceptible to experiencing mental health problems, child and adolescent psychiatrists (CAP) trained in emergent clinical areas are required to reduce the diagnostic and therapeutic gap.

Referencias

Cabrera Lagunes, A., Díaz-Anzaldúa, A., Rojas Andrade, G., Peschard, V.-G., Arias Caballero, A., Gaspar-Barba, C. E., Yunes Jimenez, A., De la Peña Olvera, F. R., Cruz Fuentes, C. S., Feria-Aranda, M., Sosa Mora, L., Pérez Molina, A., Guizar Sanchez, D., & Palacios-Cruz, L. (2022). Association between CLOCK gene polymorphisms and ADHD in Mexican teenagers: A comprehensive assessment. Psychiatry Research,317, 114835. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2022.114835

De la Peña Olvera, F. R. (Ed.). (2017).Compendio de Guías Clínicas en Psiquiatría: Niños y Adolescentes (1st Ed.). APM Ediciones y Convenciones en Psiquiatría.

de la Peña Olvera, F. R., Palacios Cruz, L., Rodríguez Delgado, A., & Vázquez Hernández, J. L. (2015). Psicopatología básica de niños y adolescentes (1st Ed.). Asociación Psiquiátrica Mexicana.

de la Peña Olvera, F., Barragán Pérez, E., Rohde, L. A., Patiño Durán, L. R., Zavaleta Ramírez, P., Ulloa Flores, R. E., Isaac, A. M., Murguía, A., Pallia, R., & Larraguibel, M. (2009). Algoritmo de Tratamiento Multimodal para Escolares Latinoamericanos con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). Salud Mental,32 (Supl 1), S17-S29.

de la Peña, F. R., & Feria, M. (2021). Diagnostic dimensionality and transdiagnostic clinical manifestations. Salud Mental, 44(3), 103-105. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2021.014

de la Peña, F. R., Cortés-Meda, G., & Sarmiento Hernández, E. I. (2024a). Transdiagnostic Specifiers: Challenges in Children and Adolescents Psychiatry Classification. Salud Mental, 47(3), 97-98. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2024.013

de la Peña, F. R., Escalona, M. P., Ulloa, R. E., Palacios-Cruz, L., Palacio, J. D., Mayer, P., Diaz, R., & Rosetti, M. F. (2024b). Comparing the Global Assessment of Functioning (GAF) and the World Health Organization Disability Assessment Schedule (WHODAS) 2.0 in children and adolescents. Salud Mental, 47(3), 137-143. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2024.018

de la Peña, F. R., Rosetti, M. F., Palacio, J. D., Palacios-Cruz, L., & Ulloa, R. E. (2022). Limited Prosocial Emotions in a Clinical Population of Children and Adolescents: Proposal for Core and Ancillary Characteristics. The Canadian Journal of Psychiatry, 67(4), 290-295. https://doi.org/10.1177/07067437211004893

de la Peña, F. R., Rosetti, M. F., Rodríguez-Delgado, A., Villavicencio, L. R., Palacio, J. D., Montiel, C., Mayer, P. A., Félix, F. J., Larraguibel, M., Viola, L., Ortiz, S., Fernández, S., Jaímes, A., Feria, M., Sosa, L., Palacios-Cruz, L., & Ulloa, R. E. (2018a). Construct validity and parent–child agreement of the six new or modified disorders included in the Spanish version of the Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia present and Lifetime Version DSM-5 (K-SADS-PL-5). Journal of Psychiatric Research, 101, 28-33. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2018.02.029

de la Peña, F. R., Villavicencio, L. R., Palacio, J. D., Félix, F. J., Larraguibel, M., Viola, L., Ortiz, S., Rosetti, M., Abadi, A., Montiel, C., Mayer, P. A., Fernández, S., Jaimes, A., Feria, M., Sosa, L., Rodríguez, A., Zavaleta, P., Uribe, D., Galicia, F., …Ulloa, R. E. (2018b). Validity and reliability of the kiddie schedule for affective disorders and schizophrenia present and lifetime version DSM-5 (K-SADS-PL-5) Spanish version. BMC Psychiatry, 18(1), 193. https://doi.org/10.1186/s12888-018-1773-0

Garralda, M. E. (2024). Child and adolescent psychiatric disorders and ICD-11. The British Journal of Psychiatry, 1-3. https://doi.org/10.1192/bjp.2024.200

Gaspar-Barba, E., & de la Peña, F. (2011). Neuroendocrine Disturbances in Paediatric Population with Major Depressive Disorder. In P. de Gortari (Ed.), Psychoneuroendocrinology.

Heinze, G., Bernard-Fuentes, N., Carmona-Huerta, J., Chapa, G. del C., & Guízar-Sánchez, D. P. (2019). Physicians specializing in psychiatry of Mexico: An update 2018. Salud Mental, 42(1), 13-24. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2019.003

Hunt, J., Reichenberg, J., Lewis, A. L., & Jacobson, S. (2020). Child and adolescent psychiatry training in the USA: Current pathways. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(1), 63-69. https://doi.org/10.1007/s00787-019-01402-9

Licona-Martínez, A., Palacios-Cruz, L., Feria-Aranda, M., Zavaleta-Ramírez, P., Vargas-Soberanis, A., Becerra-Palars, C., & de la Peña-Olvera, F. (2014). Asociación de comorbilidades y funcionamiento global en hijos de padres con trastorno bipolar. Salud Mental, 37(1), 9-14. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.002

Milestone Consortium, Russet, F., Humbertclaude, V., Dieleman, G., Dodig-Ćurković, K., Hendrickx, G., Kovač, V., McNicholas, F., Maras, A., Paramala, S., Paul, M., Schulze, U. M. E., Signorini, G., Street, C., Tah, P., Tuomainen, H., Singh, S. P., Tremmery, S., & Purper-Ouakil, D. (2019). Training of adult psychiatrists and child and adolescent psychiatrists in europe: a systematic review of training characteristics and transition from child/adolescent to adult mental health services. BMC medical education, 19(1), 204. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1576-0

Palacios Cruz, L., Zavaleta Ramírez, P., Patiño Durán, R., Abadi, A., Diaz Jaimes, D., Taddey, N., Garrido, G., Rubio, E., Grañana, N., Muñoz, C., & Sosa Mora, L. (2009). Algoritmo de Tratamiento Multimodal para Adolescentes Latinoamericanos con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). Salud Mental, 32(Supl 1), S31-S44.

Palacios-Cruz, L., Arias-Caballero, A., Cortés Sotres, F., de la Peña-Olvera, F., Feria Aranda, M., Cárdenas Godinez, M., Apiquian-Guitart, R., Cabrera-Lagunes, A., Berlanga, C., Fresán, A., & Heinze-Martin, G. (2013). Asociación de los trastornos externalizados y la edad de inicio en pacientes con trastorno bipolar tipo I y II ¿Son los síntomas de los trastornos externalizados predictores de una edad de inicio más temprano? Salud Mental, 36(3), 241-251. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2013.031

Pérez-Escamilla, R., Rizzoli Córdoba, A., Alonso Cuevas, A., & Reyes Morales, H. (2017). Advances in early childhood development: From neurons to large scale programs. Boletín Médico del Hospital Infantil de México (English Edition), 74(2), 86-97. https://doi.org/10.1016/j.bmhime.2017.11.022

Robles, R., de la Peña, F. R., Medina-Mora, M. E., de los Dolores Márquez-Caraveo, M. E., Domínguez, T., Juárez, F., Rojas, A. G., Sarmiento-Hernández, E. I., Feria, M., Sosa, L., Aguerre, R. E., Ortiz, S., Real, T., Rebello, T., Sharan, P., & Reed, G. M. (2022). ICD-11 Guidelines for Mental and Behavioral Disorders of Children and Adolescents: Reliability and Clinical Utility. Psychiatric Services, 73(4), 396-402. https://doi.org/10.1176/appi.ps.202000830

Rohde, L. A., Buitelaar, J. K., Gerlach, M., & Faraone, S. V. (Eds.). (2019). The World Federation of ADHD guide. Artmed.

Serment, M., de la Peña, F. R., & Rodriguez-Delgado, A. (2020). Correlation between Limited Prosocial Emotions and Empathy in Adolescents Clinical Population. Research in Pediatrics & Neonatology, 4(4), 356-362. https://doi.org/10.31031/RPN.2020.04.000595

Skokauskas, N., Fung, D., Flaherty, L. T., von Klitzing, K., Pūras, D., Servili, C., Dua, T., Falissard, B., Vostanis, P., Moyano, M. B., Feldman, I., Clark, C., Boričević, V., Patton, G., Leventhal, B., & Guerrero, A. (2019). Shaping the future of child and adolescent psychiatry. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13(1), 19. https://doi.org/10.1186/s13034-019-0279-y

Uhlhaas, P. J., Davey, C. G., Mehta, U. M., Shah, J., Torous, J., Allen, N. B., Avenevoli, S., Bella-Awusah, T., Chanen, A., Chen, E. Y. H., Correll, C. U., Do, K. Q., Fisher, H. L., Frangou, S., Hickie, I. B., Keshavan, M. S., Konrad, K., Lee, F. S., Liu, C. H., … Wood, S. J. (2023). Towards a youth mental health paradigm: A perspective and roadmap. Molecular Psychiatry, 28(8), 3171-3181. https://doi.org/10.1038/s41380-023-02202-z

Ulloa, R. E., Apiquian, R., de la Peña, F. R., Díaz, R., Mayer, P., Palacio, J. D., Palacios-Cruz, L., Hernández, A., García, P., & Rosetti, M. F. (2022). Age and sex differences in the impact of the COVID-19 pandemic on mental health and coping mechanisms in Latin American youth. Journal of Psychiatric Research, 156, 372-378. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2022.10.005

Ulloa, R. E., Ortiz, S., Higuera, F., Nogales, I., Fresán, A., Apiquian, R., Cortés, J., Arechavaleta, B., Foulliux, C., Martínez, P., Hernández, L., Domínguez, E., & de la Peña, F. (2006). Interrater reliability of the Spanish version of Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School Age Children-Present and Lifetime version (K-SADS-PL). Actas Españolas de Psiquiatría, 34(1), 36-40.

Zavaleta-Ramírez, P., De la Peña Olvera, F. R., Vargas-Soberanis, M. A., Feria Aranda, M., Sosa Mora, L., Caballero, A. A., Becerra Palars, C., & Palacios-Cruz, L. (2014). Estudio comparativo de psicopatología en hijos de padres con trastorno bipolar. Salud Mental, 37(6), 477. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2014.057